Har verden virkelig brug for endnu en blog?

cropped-received_10208729804499903.jpegMin første blogpost!
Dette er et meget nyt medie for mig og jeg er endnu ved at lære hvordan det hele fungerer, så det kan være der bliver rykket lidt rundt eller tilføjet noget nyt undervejs.

Tanken om at starte en blog har været længe undervejs, og jeg har flere gange endegyldigt besluttet mig både for og imod. Spørgsmål meldte sig i mit hoved:

  • Har jeg noget interessant at sige?
  • Hvorfor skal folk lytte til mig?
  • Hvad er det jeg vil?

Det skal jeg sige dig:

  • Jeg har noget interessant at sige, på flere områder og jeg kommer sikkert til at stikke af fra emnet mere end et par gange når jeg skriver, men jeg vil gøre mit bedste for ikke at tabe tråden og komme tilbage på sporet igen.
  • Folk skal lytte til mig (såfremt de har lyst) fordi jeg har gjort mig nogle erfaringer undervejs i min personlige udvikling, som menneske, som kvinde og som tyk og jeg gerne vil dele de erfaringer og alle de nye erfaringer jeg fortsat gør mig.
  • Jeg vil vise fanen for BoPo-samfundet og bruge min historie til at hjælpe dem der kan bruge den. Det kropspositive budskab er indenfor det seneste år blevet mainstream på internettet og det skal udbredes endnu mere. Jeg vil fortælle alle der gider lytte at jeg har en krop og en stemme og jeg er ligeså meget værd som alle andre. Og det er du også!

Der findes masser af kropspositive danskere og der er adskillige danske blogs om plus size mode og skønhed (mange er fremragende og helt klart værd at tjekke ud, især hvis man som jeg ikke har nogen modesans), men jeg har endnu ikke fundet nogen der omhandler det at forlige sig med og acceptere at være i en tyk krop. (Det betyder ikke at der ikke er nogen danske blogs om det, jeg har bare ikke set nogen)
Det er ærgerligt, for uanset hvordan vores krop ser ud, fortjener vi at være glade og selvsikre i den. Men vi bor i et samfund der fortæller os at vi bør stræbe efter at se anderledes ud. Vi har lært at hvis vi ikke er slanke og unge og perfekt solbrune, kan vi ikke være vores kroppe bekendt. Det er bare løgn. Vi kan vælge at tro på at vi er forkerte og hade den krop vi bor i og bruge al vores energi på at prøve at ændre den (eller føle nederlag over ikke at kunne opnå den “ideelle” krop) eller vi kan prøve at bruge noget af den energi på at elske og acceptere vores kroppe som de er. Vi har kun en krop og jeg er personligt færdig med at spilde tid på at hade mig selv i stedet for at leve mit liv.

Jeg håber du vil være med.

 

—————————- English version —————————–

Does the world really need another blog?

The thought of starting a body positive blog has been brewing in my head for a while. I have managed to talk myself in and out of it several times, but now I’m doing it. There have been many doubts and questions in my head:

  • Do I have anything interesting to say?
  • Why should people listen to me?
  • What is it I want?

I’ll tell you:

  • I have something interesting to say on several areas and I will probably accidentally stray off the subject more than a few times, but I’ll do my best to stay on course.
  • People should listen to me (if they want to, noone’s forcing you) because I have experience being a woman, being a person and being fat and I want to share this experience along with all the new things I will learn along the way.
  • I’m here to wave the BoPo flag and use my story to help those who may need it. The body positive message has become mainsteam online within the last year and I want to spread it out even more here in Denmark. I want to tell anyone who will listen that I have a body and a voice and I have worth. And so do you.

There are lots of body positive Danes and several very good Danish blogs on plus size fashion and beauty (that are definitely worth following, especially if you, like me, have no fashion sense), but I have yet to find a Danish blog on body positivity itself and about the process of accepting and loving the fat body you’re in. (This does not mean there are none, I just haven’t found one)
It’s a real shame because no matter what our bodies look like or what shape we are in, we deserve to lead good, happy, confident lives.
But we live in a society that teaches us that certain bodies are unlovable, undeserving, and wrong, which is just not true. We are taught to strive for different bodies and to hate the ones we have. But the thing is, we only have one body, and I for one am done hating myself instead of living my life.

I hope you will join me.

 

Skriv en kommentar

Blog på WordPress.com.